Pages

30.12.13

Petua hilangkan parut jerawat


Salam. Sekian lama dah tak aktif berblog, sekarang baru la ade masa nak update pasal petua2. hehe..
Diam bukan sebarang diam, tp diam2 ubi berisi. pegi menuntut ilmu..kih2.
entry kali ni, aku nk share pasal petua utk hilangkan parut jerawat kt muke. heh. mesti ramai yg tercari2 produk pe yg leh hilangkan parut ngan cepat kan. Anyway aku mmg sejak azali de jerawat kt muke. Penah jadi radang satu mase dulu. Kulit aku pon jenis sensitif n tahap alergi yg sgt tinggi. Time jerebu bulan Jun aritu, muke aku penuh ngan jerawat beso2 siap bnanah bagai. sapula ubat apepun, memang xjadi. sedih!!
nak kua umah pon segan, sume orang dok tegur nape teruk sgt. wuaaaaaaaaa..

Then, aku pon try la google2 tips n petua yg patut. So terjumpa la ape yg aku nak. tapinye, tu petua tradisional. alamak ai, lemah la ngn petua2 lame ni. bukan xcaye, tp kdg2 agak leceh. katenye kena campurkan serbuk kayu manis ngan air suam. hehe. semangat bkobar2 neh. aku pon g la kikis2 kayu manis n sapu kt muke mlm tuh..adoyyyy, pedihnye Tuhan je yg tau. xtahanla, lalu aku pon g basuh muke balik..wuwuwu, petua apekah ini?

Then try bace tul2, rupenye kne campur ngan bedak sejuk..ooo, baru paham. so, esoknye aku pon g la gagahkan diri ke kedai runcit. Sekali tnampak serbuk kayu manis dlm peket (RM 1.50). Uik, xpenah tau pon de serbuk da siap cmni.hehehe..
ni la rupe serbuk kayu manis tu
Balik2 umah je aku pun campurkn serbuk kayu manis ngan bedak sejuk. Jangan cair sangat, so senang sket nak sapu. nyaman je rase. bau die memang agak busuk sket. tp memandangkan da xtahan tgk jerawat n parut ni, tahan jela nafas.huhu. pas bbrpe ari pakai, jerawat pon da mgering n kecut. woohoo, hepinye!!!
pastu aku continue pakai lebih kurang 2 bulan. parut pon da xde, tp kulit nmpk cam agak gelap sket.ala sket je.no hal la..
skang klu kua umah xyah pakai bedak pon da xde rase pape. hepi n confident sgt. Kesimpulannye, petua lama pon still leh dgunakan skang ni..heee..ok, eksperimen bjaya, selamat mencuba!!!

No comments: