Pages

20.4.14

Tamak? Ye memang aku tamak!!!

I        Salam...
Haha..tajuk nak hot je..poyo kan. Hahaha. Aku baru lepas jalan2 n shopping buku kt Mph. Heheh...
Entry kali ni pasal tamak..yeah memang aku tamak. Tamak dlm mengaut ilmu. Chewahhh.. kemaen lagi. Sedar diri ni xcukup ilmu, so aku memang suke sgt mbace xkire la buku ilmiah ke..magazine ke..novel ke (tp novel da kureng lately)..ape2 jela tmasuk bhn bacaan picisan. Kadang2 tselit jugak maklumat yg bguna utk aku. Hehu.
    Soklan femes..best sgt ke mbace tuh? Ala, depends kt orangla. Membaca tu subjektif. Ada yg nak tambahkan ilmu pengetahuan, ade yg bace utk suke2 and xkurang jugak yg sekadar nk eksyen. Wakaka..sukati la kan.
    Bagi aku, kalau kite kurang membaca, kite akan ketinggalan jauhhhh sangat2. Kenape? Sebagai contoh, bile kite hang out dgn kengkawan then dorang start bukak cite pasal current issues. Tapi kite jenis tak alert dgn isu semasa (senang cite xmembaca, maka kite akan terpinga2 n rasa malu sgt. Contoh isu yg tengah femes skang MH370, psl feri yg karam dekat Korea, psl kematian Karpal Singh, kes dera budak smpai mati n macam2 lg la. Ramai yg lebih cenderung mengikuti gosip artis, xdapat dnafikan aku pon antara pengikut setia blog gosip tersebut. Bukan nak jd minah kepoh tp sekadar nak tahu n ambil pengajaran serta belajar dari pengalaman orang sekeliling. Heeee...inimemangpoyohokay!!
     Oh okay berbalik kpd topik kite td. Membaca tak semestinye nak kena mhadap buku je. Sekarang ni kan zaman technologi canggih. Orang pon dah malas nk angkut buku ke sana ke mari. Kang kena cop eksyen lak..ish ape2 jela. Boleh download je ebook dr playstore or google or mane2 jela application yg menawarkan ebook. Lagi senang, murah n menjimatkan. Aku penah beli novel n majalah dgn separuh harga dr emall. Seronok gak baca time dok tunggu orang ke..tunggu bas or tren ke..hihi..bkn susah pon.
     Kajian beberapa tahun lps mbuktikan rakyat malaysia tak suka baca buku. Purata seseorg individu baca utk setahun..cuma 2 buah buku. What???? Memalukan..oh memalukan. Padanla lecturers aku dlu selalu compare kan kami dgn pelajar dr luar negara. Malu tp tula hakikatnye...
Rakyat malaysia malas membaca...haih..

No comments: